De ontwikkeling van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld moest een
triomf worden voor de Europese luchtvaartindustrie, maar is uiteindelijk
verworden tot een hoofdpijndossier. De samenwerking tussen de fabrieken van
Airbus in Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk in de productie
van de A380 verliep allesbehalve vlekkeloos.
Door problemen met onder meer de bekabeling kon Airbus het toestel niet
op tijd afleveren. De kostenpost voor het concern, dat in handen is van
EADS, loopt naar schatting op tot 1 miljard à 2 miljard dollar. Een
ingrijpende reorganisatie was bovendien noodzakelijk om het hoofd boven
water te houden. Ongeveer 10 duizend banen gaan verloren.
Tijdens de feestelijke overhandiging van de eerste A380 aan Singapore Airlines
kan Airbus de moeizame geschiedenis van het toestel waarschijnlijk niet
vergeten. Weliswaar kregen de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders de nodige
loftuitingen voorgeschoteld, Airbus-topman Thomas Enders moest toegeven dat
de grootste uitdaging voor de A380 nog in het verschiet ligt.
Het is maar de vraag of andere klanten van Airbus hun A380 volgens de
huidige planning op tijd geleverd krijgen. De vliegtuigbouwer moet in 2008
dertien vliegtuigen afleveren. Een jaar later moeten er elke maand vier
toestellen uit de assemblagefabriek in Toulouse rollen.
"Alleen als we ons de komende twee jaar kunnen houden aan het
productieschema hebben we echt alle obstakels overwonnen," zei Enders
in een maandag gepubliceerd interview met het Duitse blad Der Spiegel.
Pas als Airbus inderdaad heeft bewezen alle productieperikelen achter
zich te hebben gelaten, zullen meer luchtvaartmaatschappijen een order voor
de A380 plaatsen. Tot nu toe heeft het concern 181 orders ontvangen. Dat is
veel te weinig om uit de kosten te komen. Pas als Airbus 420 vliegtuigen in
bestelling heeft, zal het quitte spelen.
Om nieuwe klanten te lokken, geeft Airbus forse kortingen op de A380. De
cataloguswaarde is 319 miljoen dollar. Klanten die er nu een bestellen,
krijgen echter een korting tot veertig procent. Meerdere orders tegelijk
plaatsen levert bovendien een lagere prijs op. Airbus verwacht gedurende de
eerste twintig levensjaren van het vliegtuig achthonderd orders te krijgen.
Aan Singapore Airlines in ieder geval de eer om als eerste
luchtvaartmaatschappij een commerciële vlucht met de A380 uit te voeren.
Deze vindt plaats op 25 oktober, tussen Singapore en Sydney in Australië.
Tickets kostten op de veilingsite eBay wel 70 duizend euro. Vermogende
passagiers zullen op die eerste vlucht waarschijnlijk niet denken aan de
problematische bouw van de eerste A380.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl